preloader

Duet Nanook of the North czyli Piotr Kaliński i Stefan Wesołowski grają premierowo swoje aranże muzyki filmowej islandzkiego kompozytora Jóhanna Jóhannssona oraz swoje kompozycje inspirowane filmami i daleką Islandią.

Koncert składać się będzie z dwóch części. W pierwszej Kaliński i Wesołowski zaprezentują pięć przedpremierowych autorskich kompozycji, które powstały w toku przygotowań ich kolejnej płyty projektu Nanook of the North. W drugiej części koncertu zaprezentują zaś pięć utworów Jóhanna Jóhannssona z filmów Sicario, Nowy Początek oraz Mandy.

Retransmisja koncertu odbędzie się z Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego i dostępna będzie poniżej na tej stronie oraz na naszych kanałach facebook oraz youtube. Dostęp do koncertu będzie bezpłatny.

22.11.2020 / godz. 19.00

Twórczość Johanna Johannsonna – zapowiedź Magdaleny Felis do koncertu

JÓHANN JÓHANNSSON

Jeden z najbardziej utalentowanych kompozytorów muzyki współczesnej. Islandzki kompozytor filmowy. Pierwszy islandzki laureat Złotego Globu. Nagrodę zdobył za najlepszą muzykę do filmu Teoria wszystkiego (2015). Był również dwukrotnie nominowany do Oscara za ścieżki dźwiękowe do filmów Teoria wszystkiego i Sicario.

Jóhann często łączył elektronikę z klasycznym brzmieniem orkiestry. Kiedy występował na żywo, najczęściej zespół muzyków liczył sześć osób. Na scenie pojawiały się wtedy altówka, skrzypce i wiolonczela, ale przy obecności perkusji. Kitty Empire stwierdziła na łamach brytyjskiego tygodnika The Observer, że jego twórczość trudno sklasyfikować: „To coś pomiędzy nastrojową muzyką klasyczną a eksperymentalnymi ścieżkami dźwiękowymi”. Jóhann natomiast twierdził, że „przyczepianie etykietek, na czym niektórym zdaje się tak zależeć, nie jest potrzebne.

Jóhannsson, zmarł nagle 9 lutego 2018 r. w wieku 48 lat w swoim apartamencie w Berlinie. Przyczyna śmierci nie została podana do wiadomości. Za jego życia ukazało się dziesięć albumów z oryginalną muzyką i dziesięć soundtracków. Stworzył muzykę m.in. do filmów Labirynt, Sicario, Teoria Wszystkiego, Mandy, Nowy Początek.

NANOOK OF THE NORTH

Zaczynali od grania na żywo do niemego filmu „Nanuk z północy” sprzed blisko stu lat. Jednorazowa współpraca Piotra Kalińskiego ze Stefanem Wesołowskim przerodziła się w trwały duet, który debiutancki album wydał w renomowanej niemieckiej wytwórni Denovali.

Nazwę dał im niemy film „Nanuk z północy” kręcony w latach 1920-21 przez Roberta J. Flaherty’ego na półwyspie Ungava na północy Quebecu. Niemy film pokazujący codzienne życie inuickiej rodziny miał premierę w 1922 roku i jest uznawany za pierwszy dokument w historii kina. Z tym tytułem wiąże się pierwszy wspólny publiczny występ gdańszczan Piotra Kalińskiego i Stefana Wesołowskiego. Do opatrzenia własną muzyką wybranego filmu zaprosił artystów Sopot Film Festival, a oni wskazali „Nanuka z północy”. Był 2012 rok.

Kaliński (urodzony 18 lutego 1984) to didżej i producent, który nagrywa muzykę elektroniczną – od ambientu, przez dub techno, po bardziej przebojowe utwory – pod pseudonimem Hatti Vatti. Razem z Misią Furtak współtworzy minimalistyczny piosenkowy duet Ffrancis, a z Danielem Drumzem (czyli Danielem Szlajndą) – duet Janka o elektronicznym, zrytmizowanym brzmieniu mocno podlanym dubem. Razem z jednym z najwybitniejszych w Polsce hiphopowych producentów Noonem (czyli Mikołajem Bugajakiem) nagrał dość eksperymentalny album „HV/Noon”, na którym wystąpiła plejada raperów, od Eldo po Małpę, a także wspomniana Misia Furtak. W latach 2009-15 grał na gitarze w punkowym kwintecie Gówno.

Skrzypek i okazyjnie pianista Stefan Wesołowski (urodzony 11 marca 1985) należy do głównych przedstawicieli nurtu modern classical w Polsce. Muzykę elektroniczną łączy z akustyczną, w swoich solowych nagraniach korzysta z pomocy muzyków grających na instrumentach dętych i smyczkowych. Współpracował z innym artystą z pogranicza ambientu z muzyką klasyczną – Michałem Jacaszkiem, a już na własny rachunek nagrał ścieżkę dźwiękową do nominowanego do nagrody BAFTA filmu dokumentalnego „Listen to Me Marlon” o Marlonie Brando. Solowa płyta Wesołowskiego „Rite of the End”, wydana przez francuską firmę Ici, d’ailleurs, była objawieniem 2017 roku: artysta wygrał plebiscyt Płyta Roku „Wyborczej” i zdobył nominację do Paszportu „Polityki”.

źródło: Culture.pl